Man kan motsätta sig dödsstraff därför att man betraktar livet som heligt oavsett vad en människa har begått för hemska handlingar. Man behöver inte ha något sådant religiöst färgat synsätt för att vara dödsstraffsmotståndare…För när en stat medvetet och kontrollerat avlivar fångar finns inte bara frågan om fångens rätt till sitt liv. Minst lika central är frågan om staten ska få ta sig rätten att utsläcka hans liv. Vad gör avrättningen med statens om beordrar den? Vad gör den med bödeln, statens tjänare? Vad gör den med oss övriga medborgare, med vår syn på varandra och på gränserna för vad vi får göra mot andra?Det måste finnas gränser för vad stater tillåts göra mot enskilda människor. DN 23/7 2009/ Ledare
Freeze in the cold.
Are suffocated in the heat.
Are killed under the rain and snow.
Sleepless, have nightmares
The whole night,
Under viaducts and on
Dirty streets,
Outside the city.
Die of thirst.
Die of hunger.
In a foolish world—
Life is death in every second—
Death is liberation from the infected body.
Sentenced to death
A foolish solution
For robbery and murder
A foolish act
In a foolish world
Life is death in every second
Death is liberation from the infected body.
Death is liberation from the horrible memory of life.
A foolish solution
For a foolish act
In a foolish world.